alsjejedoelniethelderhebt400x335

Zonder doel is het lastig mikken

Heb je het wel eens meegemaakt dat je je afvroeg waarom je in hemelsnaam naar iemand hebt zitten luisteren? Dat je denkt: waar gaat dit heen? En vooral: hoe lang gaat dit nog duren? Ik vind dat altijd erg frustrerend.

Een spreker die zijn doel niet helder voor ogen heeft, maakt het zichzelf en zijn luisteraars lastig. Want, als je niet weet wat je wil raken, hoe kun je dan mikken? Dat is als darts spelen met een onzichtbaar dartboard. Je gooit wel, maar de kans dat je iets raakt is klein. En die triple-20? Die ga je zeker niet gooien.

Een helder, concreet doel geeft richting aan wat je gaat zeggen. Soms is dat nog niet eenvoudig te formuleren. Dan helpt het om te beginnen met na te denken over een wat algemener doel. Onderstaande indeling in vier soorten presentaties / speeches helpt je de goede richting op. Wil je vooral vermaken, informeren, overtuigen of inspireren met je verhaal?

Vermaken

Elke luisteraar vindt het prettig om vermaakt te worden. Interessante stof, humor, een boeiend filmpje of een anekdote die je op het puntje van je stoel doet zitten. Sommige korte praatjes draaien vooral om het vermaken van je luisteraar. Een korte opening van een vergadering, een bedankje voor een zakenrelatie, etc. etc.

Aandachtspunt:

  • Als je grappen maakt, maak ze dan vooral over jezelf, of over iedereen die er zit en wees je bewust van eventuele gevoeligheden.

Informeren

Soms wil je vooral je luisteraars informeren over een onderwerp. Misschien een nieuwe werkwijze binnen het team, of de manier om een bepaald probleem aan te pakken. Denk aan een briefing, een college of een demonstratie.

Belangrijk bij het informeren is dat je je afvraagt:

  • Wat weet mijn publiek al?
  • Hoe breng ik de nieuwe kennis / informatie zo over dat die blijft hangen?

Overtuigen

Misschien wil je wel meer dan informeren. Misschien wil je eigenlijk dat je luisteraars een bepaalde richting opgaan of bepaalde keuzes maken.
Als je ze wilt overtuigen, is het belangrijk om je af te vragen:

  • Waar zit mijn publiek nu?
  • Waar wil ik ze heen brengen?
  • Welke hobbels zijn er te nemen in hun hoofden? (waar zit de eventuele weerstand?)

Voorbeeld van deze speeches zijn discussies, verkiezingen of presentaties van producten / diensten die je wilt verkopen.

rudolf200x200

Inspireren

Mensen inspireren zou je kunnen vergelijken met het blazen op een beginnend vuurtje. Mensen hoeven niet zozeer overtuigd te worden, maar je wilt dat vonkje in hen aanblazen tot een vuur. Zodat ze na je verhaal gemotiveerd en geïnspireerd zijn.

Inspireren gaat niet in de eerste plaats over de juiste informatie (alhoewel die er wel toe doet), maar vooral over emotie en persoonlijke bevlogenheid. Een verhaal / anekdote die jou inspireert, kan ook je luisteraar inspireren.

Aandachtspunt:

Vergeet niet na te denken wat je wil dat mensen doen als je ze geïnspireerd hebt!

Bekijk het breder

Deze vier algemene doelen kun je niet alleen gebruiken voor het spreken voor grotere groepen, voor presentaties of speeches. Ze gelden ook voor veel van de persoonlijke contacten die je hebt. Het kan je helpen om je voor een gesprek af te vragen wat belangrijk is in dat gesprek. Gaat het meer om de sfeer en het werken samen? Heeft iemand informatie / kennis nodig? Moet je iemand eerst overtuigen? Of is er een gebrek aan inspiratie / motivatie?

Maak het concreet

Natuurlijk kun je je doel nog veel scherper krijgen dan deze vier kernwoorden. Ik raad je aan om het zo concreet mogelijk te formuleren. Met bovenstaande informatie kun je al een stap zetten in de richting om het doel van een speech / presentatie / praatje voor jezelf helder te krijgen. Want...

Als je je doel niet helder hebt, is het lastig mikken.

 

Ga naar boven