Alle Nederlandse Boeken over Verhalen Vertellen
Welke boeken zijn er allemaal over verhalen vertellen? En waar kun je die bekijken of bestellen?
Als verhalenverteller en als boekenliefhebber heb ik veel (niet alle) van onderstaande boeken in de kast staan. Zeker toen ik begon als verhalenverteller wilde ik alles lezen wat los en vast zat!
Selectie van boeken over verhalen vertellen
In onderstaande boeken speelt verhalen vertellen (live, voor een groep luisteraars) de hoofdrol. Daarnaast heb ik gelet op actualiteit en beschikbaarheid.
Meningen over boeken verschillen nogal, ik wil je hier vooral een overzicht bieden, niet zozeer mijn mening over deze boeken geven. Per boek heb ik een paar regels opgenomen zodat je een indruk krijgt, wil je meer erover lezen dan kun je doorklikken.
Iedereen kan een verhaal vertellen (Bob Hartman)
In dit boek onthult verteller Bob Hartman zijn vertelgeheimen, geeft hij nuttige aanwijzingen voor een goede voorbereiding en besteedt hij aandacht aan vertelperspectief, interactie, stemgebruik en fantasie.
Een boek gericht op wie verhalen moet vertellen – of dat wil leren – op school, zondagsschool of kinderclub.
Professioneel vertellen (Marco Holmer)
In Professioneel Vertellen worden handreikingen gegeven voor iedereen die wil leren vertellen of die zijn vertelkunst wil perfectioneren. Centraal staat de vraag: Hoe kan ik mijn publiek met mijn verhaal bereiken?
Er wordt aandacht besteed aan de bouwstenen van een verhaal, beeldend vertellen, de werking van emotie bij een vertelling, sfeer, lichamelijke expressie, stemgebruik, verteldoelen en ruimtegebruik.
Vertel! (diverse auteurs, redactie Vertelacademie)
Vertel! is een bundeling van zeventig korte, praktische artikelen rondom verhalen vertellen. Schrijvers zijn afkomstig uit vele sectoren en beschrijven vanuit hun eigen professie hoe ze werken met verhalen. Met praktische tips voor het verbeteren van de eigen vertelkunst en toepassing van verhalen.
Verhalen vertellen en vragen stellen (Tamar Kopmels)
Verhalen vertellen en vragen stellen biedt je een vakdidactiek om Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen te geven op de basisschool. Het boek helpt je je te ontwikkelen als leraar én als persoon.
Het boek is geschreven voor gebruik op de PABO, en bevat naast het theoretische gedeelte ook zo’n 60 verhalen die je kunt gebruiken om te vertellen in de klas.
Verhalen verbinden (o.a. Aat van der Harst)
Dit boek wil de kunst van het vertellen als instrument voor het delen van ervaringskennis weer terugbrengen in het hart van de school.
Het is geschreven voor leraren die dagelijks in het contact met leerlingen en met elkaar gestalte geven aan zinvol en levensecht onderwijs. Zij vertellen elke dag kleine en grote verhalen die zij verweven in hun lessen.
Een schatkist vol vertelgeheimen (Hans van Woerkom)
Een verhaal vertelklaar in 30 minuten. Handig stappenplan voor de voorbereiding. Tien waarden met een kort en een langer verhaal. Apart hoofdstuk over pesten. Waardevolle verteltips. Veel verteloefeningen voor kinderen.
Inclusief CD met 11 korte geschikte verhalen. En incl. DVD met een verhaal, vertelgeheimen en vertelfragmenten.
Verhalenfabriek (o. a. Francine Plaisier)
Als leerkracht moet je niet alleen instructeur zijn, maar ook coach en inspirator. Je moet weten waar je leerlingen naar toe willen en wat hun doelen zijn.
Dit boek ‘Verhalenfabriek – Inspireren in de klas’ geeft leerkrachten de tools om te inspireren en te coachen. Door verhalen te vertellen, maar ook door de verhalen van de leerlingen zelf te gebruiken.
Vertellus… een verhaal (o. a. Erik van Dort)
We vertellen elkaar de hele dag verhalen. Toch is het onderwijs met name gericht op lezen. Vraag je aan een volwassene wat hij nog van vroeger weet van school, dan krijg je vaak een enthousiast verhaal over de leerkracht die zo goed kon vertellen.
Dit is onze droom: dat leerkrachten meer verhalen vertellen in de klas. En dat leerkrachten een voorbeeld zijn, zodat ook kinderen meer gaan vertellen.
Grammatica van de fantasie (Gianni Rodari)
Collectie lezingen uit 1972 voor onderwijzers, gebaseerd op eigen ervaringen van de auteur in het onderwijs, om de verbeeldingskracht van kinderen te stimuleren en hen verhalen te laten vertellen.
Hij beschrijft stap-voor-stap het proces van het verzinnen van verhalen en laat zien hoe kinderen zich dat proces eigen kunnen maken. Met veel praktische voorbeelden.
Verdwalen in verhalen (o. a. Anne Graswinckel)
Met dit boek kom je alleen of met elkaar tot vertellingen.
Dit kan de basis zijn voor meer ruimte in de klas om, van het gebaande pad af, op een meer verbeeldende manier met taal bezig te zijn. Taal als expressiemiddel om je eigen verhaal te vertellen. In je eigen taal. Je eigen moedertaal. Meertalig.
Meer boeken over verhalen vertellen?
Mis ik een nederlands boek waarin het vertellen van een verhaal centraal staat? Laat het me vooral weten, ik weet ook niet alles. 🙂
Meer boeken? Ik maakte ook een overzicht van de 5 beste engelse boeken over storytelling.