een beter verhaal als een glad geslepen steen

Een beter verhaal door 7 keer te vertellen

Hoe kom je van een goed verhaal naar een beter verhaal? Van een ruw stuk rots naar een schitterende gladde steen?

De wandelroute in Spanje bracht me vlakbij de kust. Ik kon de zee zien, bijna ruiken. Zout in mijn mond proeven. En toen boog de weg af, het bos in.

Nee! Ik moest naar de zee. Google Maps hielp me op weg en na een hoop klimmen en dalen kwam ik bezweet op het strand aan.

Dat geluid van die golven. Heerlijk. Maar het strand? Wat was dat?

Alleen maar stenen. Maar wat voor stenen! Grijs, maar met rode, groene, blauwe kleuraccenten. En allemaal perfect glad.

Waar kwamen die vandaan en hoe kwamen ze zo glad?

Natuurlijk weet ik wel dat het ooit stukken rots geweest zijn. Fijngeslepen doordat ze lang meegevoerd zijn door rivieren en de zee. Erosie. Tijd. Dat soort dingen.

Toch blijft het magisch.

Het verhaal fijnslijpen

Net zoals die mooie gladde stenen die fijngeslepen zijn door de tijd en de reis die ze maken, word een verhaal dat je vaak verteld ook langzaam maar zeker zo’n mooi geheel.

Als verhalenvertellers zeggen we dat je een verhaal minstens 7x moet vertellen. Of 8x natuurlijk? Als het kan 9x. 😉

Je ontdekt nieuwe dingen

Elke keer dat je het verhaal vertelt, ontdek je nieuwe dingen. Spontane dingen die je publiek zegt. Momenten waarop je een nieuwe goede grap invalt. De keren dat je een stukje van je verhaal vergeet en dat later recht moet breien.

Wat niet werkt laat je weg

Regelmatig vergeet ik stukjes van een verhaal bij het vertellen. Dat zijn nooit de belangrijke stukken, en soms denk ik achteraf: eigenlijk wat het zonder dat gedeelte een beter verhaal. Het is net of er een stukje rots afgetikt is, en het verhaal al meer de vorm van een ronde steen krijgt.

Een beter verhaal door steeds andere groep luisteraars

Een verteld verhaal is een gebeurtenis. Het bestaat alleen op het moment dat je het verteld aan echte luisteraars. Die zijn altijd anders, en dus vertel je ook altijd anders. Hoe vaker je een verhaal verteld hebt tegen verschillende groepen, hoe gemakkelijker je aan kunt sluiten bij waar je luisteraars zitten. Je bent flexibeler en hebt meer mogelijkheden met je verhaal.

Feedback tijdens het vertellen leidt tot een beter verhaal

Als mensen aan feedback denken, dan denken ze vaak dat je dat krijgt als je klaar bent met vertellen. Wat je te horen krijgt nadat je je speech hebt gedaan, je presentatie hebt gegeven, je verhaal verteld.

Een vorm van feedback die volgens mij nog belangrijker is, is de feedback die je tijdens het verhaal krijgt van je luisteraars. Gaan ze met je mee? Is er contact? Waar zitten ze op het puntje van hun stoel? Wanneer beginnen ze te geeuwen of hun mobieltje er bij te pakken?

Dat is de eerlijke feedback die je vaak meer zegt dan wat mensen na afloop je te melden hebben. Die neem je mee in de volgende keer dat je het verhaal vertelt.

Hoe verdeel jij je 100% denkkracht?

Stel, je hebt 100% denkkracht. Die moet je tijdens het vertellen verdelen over het vasthouden van je verhaal, het contact met je luisteraars en je eigen optreden.

Als je een verhaal voor het eerst vertelt, zit misschien 60% van je aandacht bij het verhaal, 30% bij je eigen optreden en 10% bij je luisteraars.

Heb je een verhaal vaker verteld, dan verschuift dat. Je gebruikt nog 20% voor je verhaal, 20% voor je eigen handelen en je bent veel meer je bewust van je luisteraars (60%). Hoe vaker je een verhaal verteld hebt, hoe meer ‘denkkracht’ je hebt om je publiek mee te nemen. Dat brengt je van goed tot beter vertellen van dat verhaal.

Een verhaal vaker vertellen

Een verhaal vaker vertellen is vaak een kwestie van eraan denken. Of het nu in een workshop, presentatie of optreden is, denk niet eerst: wat kan ik voor nieuws maken? Maar denk eerst: wat heb ik al? Welke anekdote, welk verhaal heb ik eerder verteld? Kan ik dat op een creatieve manier hier ook gebruiken?

Het scheelt je (soms) werk, maar belangrijker: op die manier kun je verhaal langzaam fijnslijpen. Het wordt een steeds beter verhaal. Het gaat beter bij jou passen, en jij weet beter hoe je het verhaal het beste kunt vertellen voor verschillend publiek.

Uiteindelijk hou je zo’n mooie gladgeslepen steen over. En na jaren… een strand vol van die stenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *