Hoe krijg ik studenten aan het vertellen?

studenten leren vertellen

Er kwam een vraag binnen: Ik wil graag mijn studenten een kerstverhaal laten vertellen. Heb je nog tips?

(…) “Ik zocht informatie over ‘de kunst van het vertellen’. Dit in verband met een opdracht voor mijn studenten (pedagogisch-medewerker/onderwijsassistent). Ik wil namelijk de komende weken al mijn studenten een kerstverhaal laten vertellen in de klas. Zou u enkele tips/trucs met mij willen delen?” (…)

Hanneke via email

Studenten vinden het spannend

Ik merk bij workshops op ROC’s die ik geef dat het vertellen van een verhaal voor veel studenten erg spannend is. Voor PABO-studenten overigens ook.

Graag wil ik je twee tips geven waar het voor mij mee begint. Ik ben er daarbij vanuit gegaan dat je studenten nog niet of nauwelijks een verhaal verteld hebben binnen de opleiding.

Tip 1: Modellen: vertel zelf

Veel leerlingen / studenten horen niet zo vaak dat er verhalen verteld worden. Ze hebben vaak weinig duidelijke voorbeelden.

Het beste wat je wat mij betreft kunt doen is zelf een kort kerstverhaal (niet langer dan 5 minuten) voorbereiden en dat aan de klas vertellen. Na het vertellen kun je met de leerlingen napraten over hoe je dat nu deed, en vertellen hoe je het zelf voorbereid hebt.

Het zou helemaal mooi zijn als je een aantal collega’s zo ver krijgt dat zij ook een kort kerstverhaal (alweer: niet langer dan 5 minuten) aan de klas vertellen. Zo zien studenten verschillende manieren en voorbeelden. Dat geeft ze ook een gevoel van vrijheid om hun eigen manier te vinden.

Tip 2: Laat ze dit verhaal navertellen aan elkaar

Als ze nu zo één (of hopelijk twee / drie) verhalen gehoord hebben van hun docenten, laat ze dan hun favoriete verhaal daaruit kiezen.

Het is handig voor ze als ze het verhaal in een paar tekeningen kunnen samenvatten. Laat ze dan in tweetallen het verhaal aan elkaar vertellen. Omdat de hele klas dan tegelijk aan het vertellen is, is het minder eng. Het helpt als ze er bij gaan staan en het actief vertellen.

Dit zo navertellen lijkt misschien overbodig oefenen, maar ze hebben het nodig om zelf te ervaren dat ze het verhaal kennen.

En dan natuurlijk nabespreken hoe het ging. En vertellen dat ze het verhaal gerust aan kunnen passen naar hoe het beste bij hen past.

Pas daarna denk ik dat je ze de opdracht kunt geven het op hun eigen stageplekken te vertellen.

Tot slot

Ik hoop dat je met deze twee eenvoudige tips aan de slag kunt.

Luisteren naar een verteld verhaal en dit dan zelf proberen door te vertellen is dé eeuwenoude manier waarop verhalen overgedragen werden. Wat mij betreft is dat het beste begin.

Er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Daarvoor geef ik workshops (ook binnen het beroepsonderwijs en hoger onderwijs).

Succes, Hanneke!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *