Leren Verhalen Vertellen: Eerste Stapjes!

Leren verhalen vertellen: Eerste Stappen!

Ook jij kunt leren verhalen vertellen aan kinderen. In dit artikel geef ik je praktische stappen om jouw eerste verhaal voor te bereiden en te vertellen.

Dit artikel gaat over leren verhalen vertellen aan kinderen.

Of dat nu een verhaaltje is voor het slapen gaan, voor een groep kinderen op een verjaardagsfeestje of voor een hele klas.

Ik ga er even vanuit dat je nog nooit een verhaal verteld hebt.

Misschien vraag je je ook wel af of jij dat eigenlijk wel kunt.

Dus we beginnen bij het begin.

(advertentie)

Leren verhalen vertellen?

Leren Verhalen Vertellen: Eerste Stapjes!

Mijn neefje zette onlangs zijn eerste stapjes. Mijn zus trots. Mijn zwager een grote grijns op zijn gezicht. Wat een kanjer!

Dat ‘ie na één stapje onderuit ging? Ja, hey, dat hoort erbij. Zonder vallen leer je niet lopen. En lopen, dat hebben we uiteindelijk allemaal geleerd.

Met leren verhalen vertellen werkt het net zo. Je kunt het leren als je het niet erg vindt om af en toe een keertje te vallen. Dat hoort erbij. Gewoon opstaan en het nog een keer proberen. 🙂

Leren verhalen vertellen is vooral: gaan stappen. En af en toe even stoppen en terugkijken. Wat gebeurde er nou? Hoe voelde dat? Wat vonden je luisteraars?

Ik schreef hierboven dat ik er in dit artikel van uitga dat je nog nooit een verhaal verteld hebt.

Maar dat is natuurlijk onzin.

Je vertelt de hele dag verhalen. Aan alle mensen om je heen. Over wat je meemaakt. Over wat je raakt. Over wat je gaat doen.

Alle benodigdheden

Een verhaal waar jij iets mee hebt

Ok, je moet wel iets te vertellen hebben. Misschien iets wat je zelf hebt meegemaakt? Een familieverhaal? Of een verhaal dat je opa vroeger aan jou vertelde?

Het belangrijkste is dat je er iets mee hebt, met wat je wilt vertellen. Anders kun je net zo goed een willekeurig artikel van Wikipedia voor gaan lezen. Toch?

Denk dus eens terug aan de verhalen die je kent, aan de boeken die je ooit las, aan de verhalen die jou verteld werden. Kijk eens rond op het internet (pas op dat je niet verdwaalt!).

Kies vooral een kort verhaal. Vijf minuten is voor de eerste keer vertellen lang zat.

Tip: Bij aanmelding als Verhalenproever krijg je toegang tot twee korte verhalen, één voor jongere kinderen en één voor oudere kinderen. Lees hier meer.

Gezocht: Luisteraars

Leren Verhalen Vertellen: Oefenen in het Park

Je kunt nog zo’n mooi verhaal hebben, zonder luisteraars kom je niet ver.

Voordat je gaat vertellen, kijk even in de ogen van je luisteraars. Hebben ze er zin in? Zijn ze nieuwsgierig? Hebben ze een idee wat je gaat doen? Kunnen ze op dit moment wel luisteren?

Een kleindochter die net helemaal uitgeput uit school komt. 😕

Een groepje kinderen, stuiterend van de lading snoepgoed die ze net op hebben. 😕

Of een klas die al een half uur stil naar een tv-programma op het digibord gekeken heeft. 😕

Dat zijn geen goede momenten om ze een verhaal te vertellen. Maak het jezelf niet te moeilijk. Kies een moment dat ze tijd en aandacht hebben.

Tip: Maak ze extra nieuwsgierig door het al een tijdje van te voren aan te kondigen en al iets te verklappen.

Aandacht, aandacht, aandacht

Begin pas met je verhaal als er niet ondertussen nog limonade uitgedeeld wordt.

Begin pas, als je de aandacht hebt.

Het is prettig als er tijdens het vertellen niet van alles gebeurd om je heen wat ook de aandacht van de kinderen vraagt.

En als je vertelt, kijk dan in de ogen van de kinderen. Zijn ze er nog bij?

Raak je de aandacht kwijt? Vertel dan niet meer te lang door. En denk na afloop er even over na. Deed je iets? Gebeurde er iets? Was het stuk van het verhaal te langdradig?

4 manieren om verhalen beter te onthouden

Stel: je hebt een leuk verhaal gevonden dat je wilt vertellen. Je hebt het niet zelf meegemaakt… dus ja… ga je dat dan wel onthouden?

Natuurlijk wel. Hieronder heb ik vier strategieën op een rijtje gezet die mensen veel gebruiken.

Probeer ze eens uit en kijk wat voor jou het beste werkt.

(1) Een handvol Vlijmscherpe Steekwoorden

Lees het verhaal door en maak tijdens het schrijven een lijstje van steekwoorden. Kijk na afloop of je aan de hand van die steekwoorden het verhaal na kunt vertellen.

Bijvoorbeeld:

  • roodkapje
  • oma ziek
  • bos
  • bloemetjes
  • wolf
  • oma opgegeten
  • roodkapje opgegeten
  • jager
  • stenen
  • wolf dood
  • lang en gelukkig

(2) Een Bergachtige Spanningsboog

Wat is er aan de hand in het verhaal dat je wilt vertellen?

Veel verhalen zitten een beetje hetzelfde in elkaar. De spanningsopbouw in een verhaal lijkt vaak een beetje op een berg.

Eerst sta je aan de voet van de berg. Je vertelt over wie het gaat en waar ze zijn en wanneer het afspeelt.

We beginnen te klimmen. Er gebeurt iets waardoor de kinderen naar voren buigen en willen weten: hoe loopt dit af?

Hoger en hoger klimmen we de berg op. Er gebeurt van alles en de spanning wordt steeds groter. Hoe zal het aflopen?

❗ De top is bereikt. Ah… nu weten we hoe het afloopt!

We roetsjen naar beneden. We ronden het verhaal af.

Zie je hoe jouw verhaal in elkaar zit? Als je dat begrijpt is het veel makkelijker te onthouden.

(3) Stokpoppetjes verenigd u!

Hou je van tekenen? Teken dan het verhaal eens als je het gelezen hebt. Bij de verhalen in het verhalenpakket heb ik steeds tussen twee scenes deze lijntjes gezet:


Die lijnen helpen je om te zien wat bij elkaar hoort.

Je kunt er een stripverhaal van maken, een muurschildering waarin alles in één tekening gebeurt, of een kladje in een schrift.

Let op: je tekent om het verhaal beter te onthouden, je hoeft geen nieuwe van Gogh te maken!

(4) Keep it Simple, Stupid!

Ben jij ook zo goed in simpele dingen ingewikkeld maken? 💡

De simpelste manier om te weten of je het verhaal een beetje onthouden hebt is… het te vertellen.

En doe dat dan eens ‘aan de keukentafel‘. Wat bedoel ik daarmee?

Nou, stel je voor dat je thuis gekomen bent en je partner is aan het koken. Of stel je voor dat er een vriendin op bezoek is gekomen en jullie zitten aan de thee.

Heel relaxed.

En dan begin je gewoon bij het begin en je vertelt door tot het einde. En als je iets vergeet voeg je dat gewoon in. Kijk maar wat er gebeurt. 😀

Je merkt vanzelf wat je onthouden hebt en wat je er bij bedacht hebt. De rest? Misschien is die voor jou wel niet zo belangrijk.

3x Help, ik ben het vergeten?

  1. Stop, pauzeer, kijk je luisteraars aan en zeg dan: “Hoe zou dat nou aflopen? Wat denken jullie?”
  2. Neem op je gemak een slokje water.
  3. Pak je steekwoorden, tekeningen of andere hulp bij de hand. Je bent nog aan het leren he, dat is helemaal niet erg. 🙂

Plezier, contact, avontuur

Ik hoop dat ik je hier mee verder heb geholpen.

Alhoewel het best spannend kan zijn om je (eerste) verhalen te vertellen, is het ook gewoon ontzettend leuk. En val je een keertje? Loopt het iets minder? 😉

Gewoon weer opstaan, even nadenken, en het nog eens proberen.

Je zult merken dat kinderen gaan genieten van je verhalen, maar ook van het contact met jou door samen in zo’n verhaal op avontuur te gaan. Verhalen brengen ons bij elkaar.

Tot slot… probeer of je verhalen vaker kunt vertellen. Daar worden ze beter van!

Vergelijkbare berichten