Sinterklaasverhalen Vertellen

Sinterklaasverhalen Vertellen op School

Het Sinterklaasjournaal is begonnen en de kinderen zijn in de ban van Sint en zijn Pieten. De perfecte tijd om Sinterklaasverhalen te maken en te vertellen.

Elk jaar hopen we weer dat alles goed komt!

In dit artikel geef ik je een leuke opdracht die je met middenbouw en bovenbouw leerlingen kunt doen: Maak je eigen Sinterklaasverhaal!

(advertentie)

Sinterklaasverhalen in de klas

Veel scholen volgen rond de Sinterklaastijd de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal. Voor het jonge kind is het prima mogelijk om samen met ze dat verhaal nog kort na te vertellen.

Voor oudere kinderen (groep 5, groep 6, groep 7, groep 8) is het interessant om eens te kijken naar hóé de verhalen over Sinterklaas verteld worden in het Sinterklaasjournaal.

Sinterklaasverhalen maken

Sinterklaasverhalen hebben personages die we allemaal kennen: Sint en de diverse Pieten. Dat is prettig voor leerlingen, want die personages hoeven ze niet zelf te bedenken. Tegelijk kunnen ze er wel hun eigen draai aan geven, want er zijn tenslotte ontelbaar veel Pieten.

Elk jaar weer komt de Sint naar Nederland en elk jaar weer gaat er van alles mis.

Het paard is zoek, of de staf is ergens blijven liggen.

De boot vaart de verkeerde kant op, of de cadeautjes zijn gestolen.

En dan zijn we in spanning: komt het wel weer goed? Gelukkig komt het altijd weer goed! 🙂

Precies zoals Sinterklaas zegt.

Een leuke opdracht is om leerlingen de onderstaande twee rijtjes te geven. Laat ze een kort verhaal maken waarbij ze een item uit het eerste rijtje kiezen en een probleem uit het tweede rijtje. Je kunt ze ook een dobbelsteen geven en het lot laten bepalen.

Ze hebben dan al hun personages en een duidelijk probleem. Laat ze samen lekker overleggen om een oplossing te bedenken en aan elkaar de sinterklaasverhalen vertellen.

Waar is iets mis mee?Wat is er aan de hand?
1. de cadeautjes1. kwijt
2. het paard2. gestolen
3. de staf3. op de verkeerde plaats
4. de stoomboot4. nog in Spanje
5. de pieten5. kapot
6. de pepernoten6. te weinig / te veel

5 Ideeën voor Verwerking

  1. Het verhaal schrijven ligt voor de hand. Tip: laat eerst een kladversie maken, waarbij het niet gaat om spelling en netheid. Vervolgens maken ze een nette versie.
  2. In plaats van een goed einde, komt het deze keer echt niet goed. Hoe loopt het verhaal dan af?
  3. Laat ze het verhaal tekenen in een strip. Hoeveel scènes zijn er en hoeveel plaatjes heb je dan nodig?
  4. In groepjes maken leerlingen hun eigen Sinterklaasjournaal item. Ze verdelen de rollen: Dieuwertje, een verslaggever ter plaatse, Sinterklaas, Pieten etc.. In de klas is er een studio en een locatieplek en je hebt wat eenvoudige rekwisieten nodig (pietenpetten, mijter, microfoon etc.).
  5. Doe deze opdracht in twee verschillende klassen en kom bij elkaar in een grote ruimte of buiten. De leerlingen vertellen elkaar in tweetallen hun Sinterklaasverhalen. Elke leerling neemt een papiertje mee waar hij de drie titels van de verhalen die hij gehoord heeft opschrijft.

Daarna… kerstverhalen vertellen

Zodra de Sint weer vertrokken is, wordt de versiering opgeruimd en de kerstboom neergezet.

Twee weken lang staan scholen in het teken van Kerst. Warm, sfeervol. Een tijd met warme chocolademelk, lichtjes en mooie kerstverhalen in de klas die je raken. Maar waar vind je die verhalen? Ik heb een paar tips voor je.

Vergelijkbare berichten