screenshot van het spel

Wat vind je van dit verhaal voor een game?

Regelmatig mailen mensen mij met vragen rondom verhalen (vertellen). Martijn stuurde mij de volgende vraag over een verhaal voor een game:

Beste verhalenverteller Rudolf Roos,

mijn naam is Martijn en ik ben nu 4 maanden bezig met het ontwikkelen van een game voor kinderen in groep 7 en 8. De game gaat over sociale duurzaamheid en is bedoeld om kinderen te leren wat sociale duurzaamheid nu eigenlijk is. In de game wil ik storytelling gebruiken om zo mijn boodschap beter over te brengen.

(…) Het doel van het verhaal is om te laten zien dat als wij dingen willen bereiken, we elkaar daarvoor nodig hebben maar daarnaast ook de ruimte en mogelijkheden daarvoor moeten creëren. Denkt u dat ik mijn boodschap d.m.v. dit verhaal goed over kan brengen?

Het verhaal
Joe woont op een boerderij ergens in een kleine vallei. De vallei heeft een kleine gemeenschap, maar is erg hecht.

Op een dag krijgt Joe te horen dat er iets op zijn boerderij is gebeurd. De lokale verkoopman Bill, die vlak naast de boerderij woont, denkt dat een van Joe zijn kippen is verdwenen. Joe verdenkt meteen zijn tweelingbroer Hank. Hank heeft zoveel kippen, wie kon het anders zijn geweest. Wanneer Joe de confrontatie met zijn broer aangaat, zegt Hank van niets te weten. Waarom zou hij een kip stelen van zijn eigen broer? Joe gelooft hem niet en dan begint de grond spontaan te trillen.

Het magische zwaard van vreedzaamheid die eeuwenlang centraal stond in de vallei, valt op onverklaarbare wijze uit elkaar. Niemand weet waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Maar wanneer Joe het met zijn vriend Jerry over zijn confrontatie met Hank heeft snapt Jerry wat er aan de hand is. Jerry vertelt Joe dat het zwaard van vreedzaamheid uit elkaar is gevallen door de ruzie tussen hem en Hank. Doordat Joe degene is die het zwaard heeft doen breken, is hij ook de enige die het zwaard weer kan maken.

Joe weet echter niet waar hij moet beginnen, maar krijgt door met de gemeenschap te praten verschillende opdrachten. Zo brengt hij de oude tovenaar Solomun een verlaat verjaardagscadeau, helpt hij zijn oma om het jaarlijkse valleifeest te organiseren en leert daardoor waarom het belangrijk is om een gemeenschap te hebben, betrokken te zijn in de gemeenschap en goed met die gemeenschap om te gaan voor de vreedzaamheid in de gehele vallei.

Joe besluit hierna om met zijn broer Hank te gaan praten. Midden in het gesprek komt er ineens een kip aangewandeld. Het is de verdwenen kip van Joe. Hank had de kip helemaal niet gestolen en Joe biedt zijn excuses aan. Samen besluiten ze het kapotte zwaard te vervangen voor iets nieuws. Joe heeft geleerd hoe belangrijk vreedzaamheid is en het nieuwe symbool moet volgens Joe niet meer een zwaard zijn. Samen besluiten ze dat het nieuwe symbool een robijnen hart moet worden als het nieuwe symbool voor de vallei.
Ik kijk uit naar het antwoord en met vriendelijke groet,

email van Martijn (met toestemming gepubliceerd, alle rechten voor verhaal e. d. behoren toe aan de ontwerper van het spel)

Beste Martijn, over dat verhaal voor een game…

tof dat je met een game kinderen iets mee wil geven over hoe we met elkaar om kunnen gaan in de maatschappij!

Ik wil je twee tips meegeven waar je hopelijk iets mee kunt.

Tip 1: Verhaallijnen

screenshot verhaal voor een game

Je hebt twee duidelijke verhaallijnen (de verdwijning van de kip, het gebroken zwaard). Over de verdwijning van de kip zou ik je het volgende mee willen geven:

Ik schreef hier over hoe een goed verhaal logisch is, maar ook verrassend. Als die kip aan het eind plotseling zomaar aan komt wandelen, is dat heel verrassend, maar niet logisch.

Het zou logischer zijn als bijvoorbeeld aan het begin van het verhaal de kip een schuur binnen is gewandeld, misschien heeft Joe de deur van die schuur wel dicht gedaan, en als hij aan het eind de deur van de schuur open doet en dan die kip ziet die kakelend naar buiten rent, begrijpt hij dat het niet de schuld van zijn broer was. We weten dan als gamer / luisteraar / lezer de reden wat er met die kip gebeurt is.

Tip 2: Testen met je doelgroep

Je hebt een verhaal, je maakt een game, maar wat vind je doelgroep daar eigenlijk van? Misschien doe je dit al, maar zo niet: betrek zo snel mogelijk een groep kinderen in je proces. Hoe eerder je door krijgt wat aanslaat en wat niet, hoe beter het is.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door ze een stukje van het verhaal te laten zien of vertellen, en ze dan te vragen wat er leuk aan is, wat niet, hoe het verder gaat etc.

Bij het vertellen van verhalen merk ik regelmatig dat mensen in hun hoofd van alles bedacht hebben, maar een verteld verhaal bestaat pas op het moment dat je het vertelt en pas dan zie je wat wel en niet werkt voor het publiek.

Veel succes met je game, Martijn!

Vraag het een verhalenverteller…

Martijn stelde me een vraag over het verhaal voor een game. Misschien heb je nog tips voor hem of een enthousiaste reactie. Leuk als je die hieronder toevoegt!

Heb je een andere vraag waar ik je misschien mee verder kan helpen? Je kunt me mailen!
Ik probeer je dan met één of twee concrete tips verder te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *